Zápis do základní školy
Požadavky při zápisu do ZŠ
TĚLESNÁ VYSPĚLOST
- Výška, váha, potřeba spánku po obědě, imunita a zdraví.
Fyzicky nevyspělé děti jsou unavenější, nesnesou dlouhou zátěž, jejich pozornost je krátkodobá a kolísavá, mohou následně trpět pocity méněcennosti v kolektivu vyspělejších dětí.
ZRALOST CENTRÁLNÍ NERVOVÉ SOUSTAVY (CNS)
- Vyspělé zrakové a sluchové vnímání dítěte.
- Hrubá a jemná motorika, zejména motorika ruky a grafomotorika. Důležité je zjištění laterality, zda je dítě levák, nebo pravák. Nevyzrálá/neurčená lateralita způsobuje mnoho zbytečných potíží.
- Prostorová orientace.
- Správná výslovnost hlásek (kromě „r“ a „ř“, jejichž správná výslovnost se může objevit až později.
- Dostatečná slovní zásoba, která slouží ke kvalitnímu a srozumitelnému vyjadřování.
- Nezbytností je pak schopnost koncentrace na jeden úkol, na práci, a také schopnost přijmout, pochopit a dokončit úkol.
CNS se vyvíjí různě. Její nezralost se projeví emoční nestabilitou, větší dráždivostí a nižší odolností vůči zátěži. Tím je blokováno přijatelné uplatnění rozumových schopností dítěte.
SOCIÁLNÍ ZRALOST
- Samostatnost, dovednosti sebeobsluhy i jednání s dospělými. Jde o schopnost najít si nové kamarády, přijímat změny, umět se prosadit, ale i podřídit se.
- Schopnost udržet si pořádek ve svých věcech.
Stačí, aby dítě bylo nezralé v jedné z uvedených oblastí, a často u něj vznikne nechuť k učení a ke škole vůbec. Role školáka vyžaduje přijetí určité zodpovědnosti za své chování - to nezralé dítě nedokáže. Úspěch ve škole nezaručí pouze inteligence, důležitá je také schopnost soustředit se, pracovní nasazení, odolnost vůči rušivým podnětům z okolí. Tempo zrání a vývoje centrální nervové soustavy je u každého dítěte jiné. V tomto směru vstupuje do života každé dítě jinak vybavené.